Saya.Aku.DiriAku

My photo
si atie@zatie.pelajar sarjana muda kejuruteraan kimia-bioproses UTM.berumur 20 tahun akhir bulan oktober nanti.baik dan comel.sekian

Tuesday 10 July 2012

Chamah-Ulu Sepat Part 1

Assalammualaikum :D

setelah sekian lama entry aku tak berupdate. *sibuk,malas*
sekarang aku ada satu story untuk dikongsikan bersama.. :D
iaitu pengalaman aku naik CUS., chamah-ulu sepat kat kelantan dan perak.. *woohoo...!!*

okeyh ini hanyalah pengalaman gunung aku yang kelapan dan kesembilan..dan baru yang ketiga dan keempat untuk G7 selepas korbu-gayong..yup..stil baru dan tak banyak pengalaman...
tapi setiap gunung banyak meninggalkan kenangan yang tersendiri untuk diri aku.. dan begitu juga ekspidisi gunung chamah-ulu sepat kali nie..
untuk xpdc nie disertai oleh hanya 13 orang termasuk guide and sweeper, Pak Kassim yang comel dan DJ. *guide and sweeper yang sama untuk korbu-gayong*  lepas tuh ada dua orang wakil dari PKU iaitu kak Aisah yang kuat dan abg Sharil yang cool.. dan selebihnya..., aku,nisya,kak anis,abg azim,sabri,amarul dan syafiq... oh lagi dua orang ialah fuad *kawan syafiq* dan kawan abg azim, abg hasbul << pakcik nih dengan rasminya dah grade G7 lepas sampai kat puncak ulu sepat.. *woohooo.....tahniahh...!!* :D

kitorang mula gerak ke gua musang,kelantan dari UTM pukul 9.30 pagi hari ahad (1/7/12)..oh dalam bas tuh tersangat laa kosong dan luas.. sorang satu seat.. hehhe... aku ngan nisya awal2 jew dok depan.. pastuh seat paling belakang..., kami orang punya...!! hehhe.... perjalanan ke kelantan...memang sangat lama... dan bosan... tapi bila dah mula lalu cameron highland..view kat luar yang cantik buat kami jadi tak bosan.. hahha..satu lagi jalan raya yang dah mula berbengkang bengkok dan banyak membuat kami berlompat2 kat belakang...belum panjat gunung tapi dah sakit2 pinggul...hahha..so untuk tak nak terus sakit kitorang pun pindah ke depan.....

dalam jam 8 malam kitorang sampai kat kuala betis, gua musang, kelantan...sampai kat betul2 depan kedai makan oo... pastuh sebab pakcik bas tuh nak balik terus.., kitorang pun terpaksa laa bawak keluar awal segala barang2 kitorang dan letak kat tepi kedai makan tuh...pakcik2 yang ada kat kedai makan tuh pun heran jew nengok kitorang...huhu...so alang2 kat kedai makan kan..kitorang pun apa lagi...isi laa perut yang kosong nih...lebih kurang satu jam lebih lepak kat situ..sempat laa tengok konsert jom heboh kat tv..men lawan tangan ngan nisya...hekhek.... lepas tuh itorang pun naik laa masjid dekat atas sikit daripada kedai nih utuk bermalam... before tidoq macam biasa abg azim bg taklimat dan sedikit sesi perkenalan.. o lupa...pagi2 buta tuh kan ada final game spain lawan itali...aku yang awalnya berkobar2 nak g sokong spain...hmmm.....tidor tak sedar diri...! tapi spain menang gak... yeayyy...!! :D
sesi taklimat
pastuh subuh2 lagi aku dah terjaga sebab bilal masjid dah datang nak azan subuh... lagi pun pagi tuh aku memang kena bangun awal sebab grup aku iaitu grup 1 sekali ngan k.aisah, fuad dn syafiq kena sediakan breakfast dan lunch..lepas dah solat subuh, breakfast and packing..., kitorang pun turun balik kat kedai makan tuh untuk naik 4WD ke Simpur.. tapi...lepas tunggu hampir sejam sebab 4WD tuh tengah tukar tayar.., kitorang pun mula gerak dalam jam 8.30 pagi..
di depan kedai makan

dah mula sibuk nak naik 4WD

mereka diatas 4WD
 oo pada mulanya kitorang *aku ngan nisya* kena dok kat depan sebelah driver... huwaaa.... time tuh baru jew kitorang semangat nak dok belakang....tapi lepas driver tuh berhenti rehat jap...kitorang pun switch ngan k. aisah n kak anis...yeayy....dapat dok belakang....!! *seronok gilerr laa*
tapi......awal2 jew seronok...lama2...hah kauu...! sakit2 badan sebab jalan yang mencabar...hehhe... dengan debu pasir penh kat badan.... okeyh rambut abg hasbul ngan fuad dah macam kena dye...hahha...! aku pulak..?? terkena batang buluh yang menjulur ke jalan...adusss...sakit gila leher aku....tapi sebab bajet cool kan...aku kata okeyy jew...xda pape... tudung jew tak betul....padahal......... hahha...! dah laa abg driver tuh bawak laju...pergghh...memang bez laa naik 4WD..... ***

tempat rehat
kat sini tetiba aku rasa macam arkeologist kann....hahha....memang menarik...!

tengok...! aku ngan nisya dok belakang.... :D
*okeyh muka aku sangat  macam pau
 lepas hampir 3 jam lebih perjalanan.., dan penyakitan..., kitorang pun sampai kat Simpur.. and..our first step of hiking begin..! ambik kauu...awal2 lagi dah mencanak....! memang slow motion laa semua...ye laa... dah lama sangat tak hiking... exercise pun tak~~~ mau tak putus nafas..??? huuu....

jejaka2 gunung

lepas lebih kurang sejam lebih berjalan.., kitorang pun berhenti rehat sambil makan2 dan minum... *terubat rindu dengan kopi pak kassim~~


lepas lebih kurang setengah jam rehat.., kitorang pun sambung perjalanan ke kg. sg. Rekom.., sebuah perkampugan orang asli..kat sini laa campsite pertama kitorang... tapi time nak dirikan fly tetiba cuaca yang awalnya cerah bertukar gerimis....dan seterusya hujan lebat...orang kata... hujan selamat datang... :) so dalam hujan yang lebat tuh...masing2 bertungkus lumus menyiapkan tempat berteduh....

berehat sekejap

1..2..3..tarik..!

persekitaran campsite
lepas dah ready semua..., kitorang pun masing2 membuat persiapan diri..tukar baju dan solat segala... terus kitorang yang bertugas mula menyiapkan makan malam.... menu malam tuh ialah ayam masak sweet sour, sayur campur goreng dan air teh... nasib baik ada kak aisah...kalau aku..? aku taw masak nasik jew laa weii...lepas makan malam dan solat... kitorang dah tak taw nak buat apa... sebab terlalu awal... jam baru pukul 8 lebih malam..memikirkan hari esok yang bakal memenatkan.., aku buat keputusan untuk tidurr..! same goes to kak aisah and nisya...abg azim,abg hasbul,kak anis ngan sorang lagi *tak ingat* tengah main game.. yang lain..tak taw dorank buat apa... betullah kata abg azim...kalau tidur awal kang tgh malam terkelip2 mata tak bleyh tidur...aku dah laa penakut weii..dengan bunyi anjing bagai.terseksa gak laa untuk tidur malam tuh.......@.@
ayam masak sweet sour yang sedapp..! :)
thanx kak aisah...!


bersedia nak makan..

awal-awal lagi kitorang dah bangun...kena laa bangun awal..perjalanan jauh kowt..cuaca pagi tuh... sejuk gilaaa....!!memang aku tak nak keluar dari sleeping bag... tak nak...!! belum lagi kat puncak nih....
 semua pn getting ready..repacking bag..and preparing brekfst...menu pagi tuh adalah roti gandum dengan sambal ikan bilis dan teh o panas...

breakfast

sumber gambar : kak aisah
pagi tuh sebab ada sungai so kitorang sempat laa nak cuci2 muka segala... airnya...memang sejuk...!! tapi menyegarkan... ;)

lepas dah siap2 semua.., dengan lafaz Bismillah dan doa.., kitorang pun memulakan perjalanan kitorang ke Puncak Chamah............ :)


*lupa nak bagitaw... ekspidisi nih 7 hari 6 malam...

salam.. :)

No comments:

Post a Comment

atie's copyright from sitinurizati.blogspot.com